Aktiviteter

Tretopphyttene ligger i et vakkert skogskledd område. Ta på deg gode sko og utforsk skogen. Har du mulighet til å medbringe sykkel er skogsveiene et veldig godt alternativ. Hva med å grille din egen fisk til middag? Ta med fiskestang, vandre langs elva og hiv snøret uti vannet. Frister det å komme opp i høyden har vi fine dagsturetapper til hele fire høyfjellsområder fra hyttene.

Korpeklyvet2.0

Korpeklyvet

Korpeklyvet er en kort, bratt, fin tur opp til et utsiktspunkt hvor man ser sørover i bygda. Her i fra har man en fin utsikt til Treknatten. Dette er fjellet treknattahyttene er oppkalt etter, gjenkjennbart med de tre toppene som ligger samlet sør-øst.

Gå ifra containeren i krysset opp mot Feskidalen, ellers kan du kjøre igjennom gårdstunet «Storruste» og opp til en parkering som er markert på kartet under.

Ifra parkeringa følges tydelig sti opp mot og forbi Korpeklyvet, slik at man går rundt på oversiden.

Turen i seg selv er ca. 1.5 km til tops, så ta med drikke og niste.
Denne turen kan være fin å ta i etterkant av rapelleringsaktiviteten vår, ta kontakt om det kan være interessant eller du lurer på noe rundt dette. Det er i dette område vi hovedsakelig tilbyr dette.

Middagsknatten

Tur til Middagsknatten

Turen er på ca. 4 kilometer en vei og har en høydeforskjell på ca 600 meter. Du går veien oppover mot Bogen, og tar til venstre etter noen hundre meter. Følg denne veien så langt den går. Gå gjennom et lite skogholt så kommer du til Ospholtbogsetra. Ta til venstre ved denne løa og gå til en bekk noen hunder meter bortenfor. Følg denne bekken/stien oppover, så kommer du til Fjellsetra. Fjellsetra er ei gammel seter som er forfalt. Derfra går det sti opp til toppen. Den siste biten, som går over tregrensa, er det ikke lenger sti å følge. Riktig god tur!

IMG 20210626 WA0107

Rappellering

Er du litt ekstra eventyrlysten? Prøv deg på rappellering eller klatring sammen med vår instruktør.

Ta kontakt for mer informasjon, vi prøver å tilpasse aktiviteten til ferdighetsnivå og ønske.
Send en epost til post@fosstopp.com

Fosstoppvaldres Foto Runarlarsen 9942

Sykling

Fra tretopphytta til Fosstopp kan du sette deg på sykkelen og sykle innover Vassfaret. Fra hytta følger du veien oppover langs elva Aurdøla mot Fjellelva og Vassfaret. Etter 1,5 km møter du Fjellelva hvor det er bygd ny bru, som bringer deg tørrskodd over. Du kommer så raskt til Bogbrua som gir deg muligheten til å følge Vassfarvegen langt innover Vassfaret. Følg da Vassfarvegen på høyre side av Aurdøla. Veien er kupert, og passer også godt for barn fra ca 8 år.

Ønsker du flere forslag til sykkelturer i området, eller høre om syklene våre er ledig til utleie?
Ta kontakt med oss på post@fosstopp.com

53Ee4c Fbff5bd065c64a3cb1c55adaed00c9d5 Mv2

Fisking

Hva med å grille din egen fisk til middag? Ta med fiskestang, vandre langs elva og hiv snøret uti vannet. Besøk Hedalsfjella for å ordne med fiskekort.

53Ee4c Cdc2023b4ab34ec3810783729f20ab4e Mv2 D 1536 2048 S 2

Topptur Ørneflag

Fra tretopphyttene til Fosstopp kan du ta skiene fatt, og bestige Ørneflag (1243 m). Toppturen tar ca 6t tur/retur, og du bestiger ca 770 høydemeter på ca 9,5 km i terrenget.

Fra hytta går du Holmlivegen oppover og krysser elva over den nye broa over Fjellelva. Forsett på Storekrakvegen mot Bogsetrene og Storekrak. Følg skilting mot Storekrak der veien deler seg. Etter ca 6 km kommer du til Nysetra som ligger i tregrensa. Dersom du har ski med feller, kan du du gå opp fronten av toppen. For en litt lettere tur kan du gå til venstre for toppen, og gå inn skaret, og følge ryggen oppover. På toppen møter du en storslagen panoramautsikt mot Norefjell, Hallingdal, Hemsedal, Jotunheimen, Vassfaret og Hedalen. I klarvær kan du se helt til Gaustatoppen.

Turen nedover, kan enten kjøres tilbake samme vei du kom, eller du kan kjøre ned fronten av toppen ned mot Nysetra. Fronten byr på mange fine kjøringer i fint terreng. Vær obs på steiner som lurer under snøen. Ved Nysetra kan du velge om du vil gå tilbake til løypa du gikk opp, eller kjøre gjennom skogen og over myrer i lett kupert terreng. Før Haugebogsetra bør du komme deg inn på veien, og følge denne tilbake til hytta.

For ruteinspirasjon, sjekk appen Strava. Denne turen ble gått fra Bogbrua, og vi kjørte gjennom skogen og over myrer til Haugebogsetra.

Gjør deg kjent med lokale snøforhold, og sjekk www.varsom.no før turen.

Turen til Ørneflag er også en fin tur i sommerhalvåret. Sjekk beskrivelse på denne siden: http://www.hedalen.no/turregister/orneflag/

Hundekjøring

Bli med på hundetur innover Hedalen. Hos oss får dere oppleve hvordan det er og drive med hunder og hundekjøring. Her får dere være med på mye av det som vi driver med til daglig i hundegården.

Først hilser vi på og blir kjent med hundene og dere får en introduksjon i hvordan man kjører hundespann. Dere får hjelpe til med å sele opp hundene og sette dem inn i spannet. Da får dere virkelig se hvor glade hundene blir og hvor gjerne dem vil trekke slede. Så kjører vi på tur!

Når vi kommer hjem igjen setter vi hundene tilbake på plass og gir dem noe å spise og mye kos og ros.

Etter turen koser vi oss at ved bålpanna med noe varmt å drikke og noe attåt.

Veldig fin tur for barnefamilier.

68A5805

Trugetur

Vi har en fantastisk natur i Hedalen og rundt tretopphyttene. Vi tilbyr en guidet tur inn i skogen, med utgangspunkt Fosstopp, på truger.Skogsturen tilbyr vi både dag og kveldstid, det er en fantastisk følelse å gå innover den dype skogen under en himmel full av stjerner.

Under turen serveres det varm drikke og noe attåt.

Pris på forespørsel, -varierer etter antall personer og ønsket tid.

53Ee4c 29A373bf09da4f8db1979dd87f6d4982 Mv2

Turmuligheter

Tretopphytta ligger i et vakkert skogskledd område. Ta på deg gode sko og utforsk skogen. Har du mulighet til å medbringe sykkel, og er av den erfarne typen, er området et eldorado for offroad. Skogsveiene er selvsagt et veldig godt alternativ.

53Ee4c 73A3f5acb21945a0bf3621fe434b34ef Mv2

Bading

Det finnes flere fine bademuligheter i nærheten av tretopphyttene.

1. Storrustedammen

Kjør tilbake mot Hedalsvegen. Kjør ca 4 km, stopp etter brua over Hedalselva, og parker langs vegen. Gå til venstre (mot nord) og følg stien ca 600 meter.

På Storrustedammen er det en fin sandstrand, og det er også satt opp volleyballnett til fri bruk. Oppover langs elva er det også flere mindre strender, ta med en luftmadrass eller liten oppblåsbar båt, og ta en oppdagelsesferd oppover elva.

2. Saga (Hedalen)

Kjør tilbake til Hedalsvegen, og ta til venstre på FV 243. Kjør 2,8 km, og ta så til venstre inn på FV 224. Kjør denne vegen 1,1 km til du kommer til ei nedlagt sag. Parker her, og ta stien ned mot elva.

På Saga møter du flere store svaberg, med naturlige sklier, kulper og fossefall. I bunnen av svaberget er det en større kulp, som egner seg fint for bading. I den nederste delen av elva før kulpen, er det også et naturlig boblebad, med naturlig sklie ut i kulpen.

3. Melodden (Aurdalsfjorden i Vassfaret)

Du kan enten sykle hit, eller kjøre bil (bomveg). Dersom du ønsker å sykle, følger du Holmlivegen inn mot Vassfaret, over brua over Fjellelva, over Bogbrua og inn på Vassfarvegen. Herfra er det ca 7,8 km til Melodden.
Dersom du ønsker å kjøre bil: Kjør tilbake til Hedalsvegen, og ta til venstre på FV 243. Kjør 2,8 km, og ta så til venstre inn på FV 224. Kjør denne vegen 1,3 km, og følg skilting mot Vassfaret. Kjør 11,3 km, og parker langs vegen.

På Melodden er det en fin sandstrand, og på nordsiden av odden er det langgrunt, noe som passer godt for små barn.